09-03-2021 | IT-vejledninger på tegnsprog et stærkt pædagogisk værktøj
Det digitale kan for mange borgere virke abstrakt, men ikke desto mindre er det helt nødvendigt at have et meget konkret forhold til det – derfor har Digitaliseringsstyrelsen lavet en række videoer på tegnsprog om f.eks. NemID og digital post.
Videoerne på tegnsprog udspringer af Netværk for digital inklusion under Digitaliseringsstyrelsen. Og det fokus hilser de velkommen på IT-værkstedet i Søborg, hvor de netop har fokus på at oplyse og danne brugerne, så de kan mestre det digitale uden at komme galt afsted.
”Det er jo hulens vigtigt for vores eksterne brugere, at de kan modtage beskeder fra det offentlige som digital post og at de har styr på NemID,” fastslår it-pædagog, Keld Christensen.
Formålet med videoerne er netop at understøtte og forbedre indsatsen for de borgere, der har svært ved at kommunikere digitalt med offentlige myndigheder.
Alle skal med på digitaliseringen
Keld fortæller, at de har prioriteret at se videoerne sammen med brugerne for derved at gribe muligheden for at få en snak om indholdet og vigtigheden af, at de følger med i f.eks. deres digitale indbakke.
”Meget aktuelt kan man sige, så bliver vacciner rullet ud nu, og det kræver borgernes opmærksomhed at kunne modtage digital post og bestille tid online. Det bekræftede mig igen i, at vi virkelig skal være opmærksomme på, at vi får alle med på digitaliseringen,” siger han.
Og meget apropos så er det ikke nok at producere videoerne, de skal også ligge i en struktur, så de er til at finde frem for borgerne. Og det perspektiv synes der ikke at være taget højde for, vurderer Keld.
”Videoerne er rigtig gode. Vejledninger et nyttige og de rammer meget godt det refleksionsniveau, som brugerne på IT-værkstedet på dagtilbuddet i Søborg har. Men de er altså ikke nemme at finde frem til. Vi måtte lede sammen – men selv sådan en vanskelig situation er jo ikke spildt, for det gav os anledning til at tale om, at man skal søge hjælp og have tålmodighed, når man søger information på internettet.”
Lige nu arbejder Keld på at få lavet en side til vejledningerne på Sociale Tilbuds interne sociale medie, PSO-borger. Det vil han løbende opdatere og involvere i sit arbejde med den digitale dannelse af brugerne.
Vi arbejder på at lave et interview med en af brugerne på IT-værksted, som vil fortælle om sine oplevelser med IT-vejledningerne. I mellemtiden kan I læse eller genlæse artiklen:
Digital dannelse er også for borgere med særlige behov.