Spring til indhold

Beskrivelse af serviceydelser til borgere på CFD’s døgn- og dagtilbud

Download som pdf

Dette er et overblik over de ydelser, der er til borgere på CFD’s tilbud, og hvordan de finansieres. Enkelte bo- eller dagtilbud kan have særlige ydelser, som ikke er beskrevet her, men som borgerne kan tilbydes i tilkøb.

Boligudgifter botilbud

Boligudgifterne opgøres ud fra, om der er tale om et almennyttigt lejemål ABL § 105 stk. 2, et tilbud efter Servicelovens § 107 (midlertidige ophold), eller et tilbud efter Servicelovens § 108 (længerevarende ophold).

Almennyttige lejemål jf. ABL 105 stk. 2

Almennyttige lejemål anvendes som hovedregel kun til længerevarende døgntilbud.

- Huslejen, der er individuel, opkræves og administreres af et boligselskab. Borgeren modtager lejekontrakt fra boligselskabet og kan søge om beboerindskudslån i kommunen samt boligstøtte hos udbetaling Danmark. Regler for egenbetaling for vedligeholdelse og istandsættelse ved fraflytning fremgår af lejekontrakten. Arealet, der betales husleje for, inkluderer en andel af fællesboligarealerne i tilbuddet.

- El, vand og varme betales a conto via huslejen eller ved separat måler

- Viceværtsfunktion m.m. betales via huslejen.

§107 tilbud - midlertidigt ophold

Boligbetalingen beregnes efter boligens areal og tilbuddets fællesarealer. Borgeren modtager et boligdokument med relevante oplysninger om boligen. Boligbetalingen opkræver CFD af kommunen. Det er ikke muligt at få boligstøtte, når man bor i et § 107 tilbud.

- El og varme opkræver CFD af kommunen på baggrund af beregnede omkostninger.

§ 107 aflastning – der opkræves ikke boligbetaling, el og varme, da dette indgår i taksten.

§108 tilbud – længerevarende botilbud

Boligbetalingen beregnes efter boligens areal og tilbuddets fællesarealer. Borgeren modtager et boligdokument med relevante oplysninger om boligen. Boligbetalingen opkræver CFD af kommunen. Det er ikke muligt at få boligstøtte, når man bor i et § 108 tilbud.

- El og varme opkræver CFD af kommunen på baggrund af beregnede omkostninger.

Øvrige ydelser døgntilbud

- Kostbetaling. Der er mulighed for tilmelding til kost mod betaling. Tilmeldingen er valgfri for den enkelte borger, og tilmeldingen kan ske til enkelte af dagens måltider eller til hele kostpakken. Der er mulighed for at vælge kosten fra på enkelte dage eller i perioder. Der betales således kun for de dage/måltider, hvor borgeren er tilmeldt. Framelding skal ske til medarbejderne i de enkelte tilbud senest dagen før kl. 12. Hvis borgeren har gæster, der spiser med, skal der betales pr. gæst pr. måltid. CFD opkræver beboeren på baggrund af kostomkostningerne samt efter gældende regler for kostbetalingen.

- Rengøring og rengøringsmidler. Tilbuddene afholder udgifter til rengøring af fællesarealer. De enkelte borgere forestår selv i videst muligt omfang rengøring i egen bolig. I de tilfælde, hvor borgeren ikke ønsker at stå for rengøringen, selvom vedkommende er i stand til det, kan rengøring mod betaling tilkøbes. Hvis borgeren ikke er i stand til at klare rengøringen – evt. med pædagogisk støtte fra medarbejderne – sørger tilbuddet for rengøring uden betaling. CFD opkræver alle borgere i tilbuddene en månedlig betaling til dækning af rengøringsmidler.

- Vinduespudsning. Vinduespudsning (udvendig/indvendig) betales af tilbuddet/boligselskabet.

- Vask af tøj. CFD kan opkræve borgere i tilbuddene en månedlig betaling til tøjvask m.m. Der anvendes to forskellige månedlige takster for vask af tøj m.m.

  • Den høje takst dækker, at al vask foretages i tilbuddets vaskemaskiner eller sendes til ekstern vask.
  • Den lave takst anvendes til dækning af omkostninger til vaskemidler, hvor borgeren har egen vaskemaskine, men benytter tilbuddets vaskemidler.
  • Borgere som har egen vaskemaskine og som selv betaler vaskemidler skal ikke betale for vaskemidler til tilbuddet.

- Befordring. Borgere i tilbuddene betaler som udgangspunkt for egen befordring. Alle CFD’s døgntilbud råder over biler/busser, hvor CFD kan assistere med transport i nærområdet.
- Såfremt der anvendes taxa til private formål, skal borgeren betale sin egen andel.
- Befordring til borgeres eventuelle besøg hos familie, venner eller andet betales af borgeren.

- Fælles udflugter
Lønomkostninger for eventuel ledsagelse til private besøg, dækkes i særlige tilfælde af CFD. Omkostninger til transport for ledsagende medarbejder dækkes af tilbuddet, hvis der vælges bedste og billigste transport (ofte offentlig). Fraviges denne transportform, f.eks. ved at leje en bil, deles udgiften mellem antal deltagere inklusive antal medarbejdere.

- TV m.m. Borgeren betaler selv for kabel-tv og streamingtjenester m.m. i egen bolig. Hvis en TV-pakke er en del af boligbetalingen, skal det aktivt frameldes.
- Tilbuddet betaler for kabel-tv i fællesarealerne, hvis det forefindes.

- Forsikringer. CFD betaler fælles forsikring for alle borgere i døgntilbud. Den består af ansvarsforsikring, indboforsikring, ulykkesforsikring og rejseforsikring. Se oplysning om nærmere detaljer på forsikringscertifikatet, som hver borger modtager. Forsikringer udover disse skal tegnes og betales af borgeren selv.

- Inventar. Borgeren skal selv finansiere inventar m.m. i egne boliger – (aflastningsophold undtaget).

- Ferierejser. Borgere, der har en bolig på CFD, tilbydes ledsagelse til en årlig ferierejse. Denne ferierejse kan vare op til fem dage, afhængig af individuelle ønsker og tilbuddets planlægning og ressourcer. Ferierejsen tilbydes som udgangspunkt som fællesrejse. En fællesrejse er en rejse arrangeret af tilbuddet for flere borgere. Borgeren skal betale egne rejseomkostninger. Tilbuddet betaler lønudgift og rejseomkostninger for ledsagende medarbejdere.

- Fritid, fester og arrangementer. Tilbuddet hjælper borgeren med relevante fritidsaktiviteter, udflugter o.l. Borgeren betaler udgifter, der er forbundet med egen deltagelse. Private fester og lignende kan arrangeres med støtte af medarbejderne.

- Gaver. Der gives ikke gaver fra tilbuddet til beboere til fødselsdag/jul.

- Medicin. Borgeren skal selv afholde udgifter til såvel lægeordineret som håndkøbsmedicin.

- Personlige hjælpemidler. Hjælpemidler, som er basisinventar eller til fælles brug for borgere i et tilbud, stilles til rådighed af tilbuddet. Hvad der er basisinventar afhænger af tilbuddets målgruppe, men det kan eksempelvis være lyskaldeanlæg (dørblink) og ledelinjer for døvblinde. Personlige hjælpemidler, der ikke er basisinventar, skal beboeren ansøge kommunen om.

Ydelser dagtilbud

CFD har pladser efter Servicelovens § 103 – beskyttet beskæftigelse, samt Servicelovens § 104 – aktivitets- og samværstilbud.

§ 103 beskyttet beskæftigelse

- Brugerløn. Der betales brugerløn til borgere i beskyttet beskæftigelse, jævnfør gældende lovgivning fra Socialministeriet. Lønnen er på timebasis, og der udbetales ikke løn under sygdom. Der optjenes ikke feriegodtgørelse af lønnen.

- Ferie. En borger kan holde fri uden løn 6 uger årligt.

- Befordring. Borgere i beskyttet beskæftigelse skal selv afholde udgiften til daglig transport til og fra tilbuddet

- Kaffe/te/frugt. Borgere i beskyttet beskæftigelse følger samme retningslinjer for adgang til kaffe, te og frugt som øvrige medarbejdere på tilbuddet.

- Frokost. Frokost indgår ikke i tilbuddet.

- Gaver. Der gives ikke gaver fra tilbuddet til borgere til fødselsdag/jul.

§104 aktivitets- og samværstilbud

- Befordring. Udgiften til befordring indgår ikke i taksten. Eventuel befordring aftales med kommunen. Såfremt der er bevilget befordring til en borger, koordinerer tilbuddet bestilling og daglig afvikling af kørslen, såfremt det er muligt afhængigt af afstand for borgerens bopæl i forhold til tilbuddets beliggenhed.

- Kaffe/te/frugt. Borgere i beskyttet beskæftigelse følger samme retningslinjer for adgang til kaffe, te og frugt som øvrige medarbejdere på tilbuddet.

- Frokost. Frokost indgår ikke i tilbuddet.

- Aktiviteter. For enkelte aktiviteter opkræves deltagerbetaling. Dette kan eksempelvis være ved deltagelse i biografture, fælles madlavning o.l.

- Gaver. Der gives ikke gaver fra tilbuddet til borgere til fødselsdag/jul.

Fælles for alle tilbud

- It-adgang. Der er adgang til trådløst netværk på alle CFD’s tilbud. It-adgangen kan anvendes til basal internetadgang som eksempelvis mail og internetsurfing. It-adgangen kan ikke anvendes til eksempelvis gaming. Eventuelle yderligere forbindelser betales af de enkelte borgere.

- Fysioterapi og afspænding. I tilbuddet kan der være indeholdt fysioterapeutisk afdækning, hvis dette skønnes nødvendigt. Der foretages løbende afdækning af borgernes funktionsniveau og skønnes det nødvendigt, kan der i begrænset omfang tilbydes rehabiliterende og vedligeholdende fysioterapi og/eller afspænding.

- Ergoterapi. Ergoterapi kan være et tilbud på de sociale tilbud. Kerneydelsen i ergoterapi bygger på anvendelse af pædagogiske læringsprocesser med henblik på at forstå, lære eller genindlære aktiviteter, der er tabte som følge af sygdom.

- Psykologisk bistand. I forbindelse med indskrivning af en borger kan der foretages en vurdering af CFD’s psykolog, og der kan tilbydes samtaler med psykologen, såfremt det fagligt vurderes, at borgeren kan få udbytte heraf.

- Psykiatrisk bistand. Der kan ydes psykiatrisk bistand fra CFD’s tilknyttede lægekonsulent.

- Socialrådgiverbistand. CFD’s socialrådgiver kan yde nødvendig rådgivning og vejledning i socialfaglige spørgsmål til borgere tilknyttet CFD’s sociale tilbud.

Revideret af Lederforum maj 2024

Ledelse

Portræt af Line Rishøj
Chef
Line Rishøj 
Mobil: 2020 8733
E-mail: lri@cfd.dk

CFD

Oktobervej 22A
2860 Søborg
Tlf. 4439 1100
SMS 4085 1315
cfd@cfd.dk
CVR 55280312

Hvem er CFD?

CFD er landets største leverandør af tilbud til døve, mennesker med høretab eller døvblindhed samt døve med yderligere funktionsnedsættelser.

Whistleblowerordning