Fælles for de sociale tilbud
Grundstenen i alle CFD's sociale tilbud er fagligt kvalificerede medarbejdere og ledere. Medarbejdergruppen tæller blandt andet socialpædagoger, pædagogstuderende, sygeplejersker, social- og sundhedsuddannede medarbejdere, faglærere med håndværksmæssig baggrund og andre fagspecialister.
Overordnet baserer CFD's sociale tilbud sig på to kernekompetencer: kommunikation og socialpædagogisk viden om mennesker, der er døve, døvblinde eller som har et betydeligt høretab og som oftest en række andre fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Og så arbejder vi altid med udgangspunkt i menneskers selvbestemmelse.
Selvbestemmelse
Vi stiller socialpædagogiske rammer og støtte til rådighed for menneskerne i vores tilbud, så de kan leve et liv med afsæt i deres ønsker og drømme.
Præcis som i Handicapkonventionen er selvbestemmelse et gennemgående element i dagligdagen på vores forskellige tilbud. Konventionens paragraf 19 handler netop om retten til et selvstændigt liv og til at være inkluderet i samfundet. Med det afsæt folder mennesker sig ud hver eneste dag på CFD.
I vores botilbud i Nyborg og Søborg har vi eksempelvis et stærkt fokus på beboerdemokrati i de almene boliger, som beboerne har lejet sig ind i. I flere af vores tilbud vælger beboerne selv deres kontaktpædagoger og på vores dagtilbud sætter brugerne selv skibe i søen ved at deltage i brugerråd og ugentlige møder, hvor nye ideer til aktiviteter opstår.
I dagtilbuddene i Søborg afholdes årligt et individuelt tilpasset interview på baggrund af en interviewguide med henblik på at afdække de forudsætninger, ønsker og behov for sit arbejdsliv, som mennesker i vores tilbud har. Samtidig laver de en afdækning af ønsker for kommunikation med medarbejderne.
Kommunikation
Tegnsprog er det primære sprog og dermed fælles sprog i alle sociale tilbud på CFD. Men medarbejderne anvender derudover en række visuelle og/eller taktile kommunikationsformer tilpasset det enkelte menneske.
Kommunikation er en afgørende og grundlæggende faktor i tilbuddene. Menneskerne i vores tilbud har vidt forskellige kommunikationsbehov, men alle har udgangspunkt i tegnsprog, og derfor vægtes tegnsprogskompetence meget højt. Den enkelte skal altid kunne føle sig tryg ved at kommunikere og blive forstået.
Når kommunikationen ikke er en hindring, kan mennesket bruge sine evner og sin energi til at leve i overensstemmelse med egne ønsker og behov.
En række medarbejdere på Sociale Tilbud er døve, og alle hørende medarbejdere gennemgår CFD's interne tegnsprogsuddannelse.
Socialpædagogisk viden
Den anden kernekompetence er en omfattende socialpædagogisk viden om mennesker, der er døve, døvblinde eller som har et betydeligt høretab.
Godt 75% af alle medarbejderne har gennemført en neuropædagogisk efteruddannelse, og alle medarbejdere har desuden løbende mulighed for at efteruddanne sig og deltage i temadage og kurser.
Fordi de enkelte sociale tilbud retter sig mod forskellige målgrupper og er højt specialiserede, arbejder man inden for de enkelte tilbud også i udstrakt grad med vidensdeling og kollegial oplæring/sparring.
Herudover tilbydes flere steder løbende ekstern supervision i forhold til relevante fagspecifikke udfordringer.