Læringsmål i tegnsprogsuddannelsens niveauer
Spring til den ønskede beskrivelse:
Niveau 1 | Niveau 2 | Niveau 3 | Niveau 4
Niveau 5 | Niveau 6 | Niveau 7 | Niveau 8
Niveau 9 | Niveau 10 | Niveau 11 | Niveau 12
Læringsmål niveau 1
Deltageren har basal viden om dansk tegnsprog samt tegns opbygning og enkelte grammatiske elementer.
Kan forstå simple sætninger med et kendt hverdagsnært indhold.
Kan fortælle og beskrive et meget enkelt handlingsforløb.
Har viden om døves vilkår sprogligt og kommunikativt.
Har viden om døves kultur og identitet.
Kan stille og besvare spørgsmål om hverdagsnære emner i en topersoners samtale, når samtalepartneren er indstillet på at formulere sig langsomt og tydeligt og hjælpe med formuleringer.
Kan i en samtale udtrykke forståelse/manglende forståelse og få en samtalepartner til at gentage det sagte.
Kan sørge for optimal fysiske forhold i en samtale (placering, lysforhold m.fl.).
Kan anvende strategier til løsning af sproglige barrierer (håndalfabet, pegning, et andet tegn mv).
Læringsmål niveau 2
Deltageren har basal viden om dansk tegnsprog samt tegns opbygning og flere grammatiske elementer.
Kan anvende håndalfabetet og tal mere automatiseret, ligesom de mest benyttede basistegn fra hverdagens nære miljøer.
Kan forstå simple sætninger med et hverdagsnært indhold.
Kan fortælle og beskrive et forholdsvis enkelt handlingsforløb med lidt flere detaljer.
Kan stille og besvare spørgsmål om hverdagsnære emner i en topersoners samtale, når samtalepartneren er indstillet på at formulere sig tydeligt og hjælpe med formuleringer.
Kan i en samtale udtrykke forståelse/manglende forståelse og få en samtalepartner til at gentage og/eller bruge håndalfabetet eller lign. som strategi til at gøre sig forståelig.
Læringsmål niveau 3
Deltageren har grundig viden om dansk tegnsprog samt tegns opbygning og flere grammatiske elementer.
Kan forstå simple omend efterhånden længere sætninger med et hverdagsnært indhold, hvor der ligeledes anvendes tidsgloser.
Kan fortælle og beskrive et forholdsvis enkelt handlingsforløb, hvortil der anvendes proformer og locus.
Kan aflæse og forstå samt genfortælle ud fra en fortælling live eller fra video.
Kan selvstændigt arbejde med at aflæse og forstå en fortælling på video, og herunder stille afklarende spørgsmål.
Kan indgå i en længerevarende dialog med kendte personer.
Læringsmål niveau 4
Deltageren har grundig viden om dansk tegnsprog samt tegns opbygning og flere grammatiske elementer.
Kan forstå længere sætninger med et hverdagsnært indhold, hvor der ligeledes anvendes tidsgloser, proformer og locus.
Kan fortælle og beskrive enkle handlingsforløb, hvortil der anvendes flere tegnsproglig- grammatiske elementer.
Kan i et begrænset omfang anvende Mundhåndsystem (MHS) i et lavt tempo.
Kan selvstændigt arbejde med at aflæse og forstå samt genfortælle ud fra en fortælling live eller fra video.
Kan indgå i en længerevarende dialog med kendte personer.
Kan til en vis grad føre kortere dialog med mindre kendte personer.
Læringsmål niveau 5
Deltageren har grundig viden om dansk tegnsprog samt tegns opbygning og flere grammatiske elementer.
Kan forstå længere sætninger med et hverdagsnært indhold, hvor der ligeledes anvendes tidsgloser, proformer, locus og pegninger.
Kan indgå i en længerevarende dialog med kendte personer, men også i en vis grad med mindre kendte personer.
Kan deltage i samtaler i en mindre gruppe, hvor der gøres brug af turtagningen.
Kan fortælle og beskrive enkle handlingsforløb, hvortil der anvendes flere tegnsproglig- grammatiske elementer.
Kan i mindre begrænset omfang anvende Mundhåndsystem (MHS), dog med flere håndstillinger, og stadig i et lavt tempo.
Kan selvstændigt arbejde med at aflæse og forstå samt genfortælle ud fra en fortælling live eller fra video.
Kan arbejde med at oversætte en tekst på dansk til dansk tegnsprog.
Læringsmål niveau 6
Deltageren har grundig viden om dansk tegnsprog samt tegns opbygning og endnu flere grammatiske elementer.
Deltageren har viden om og kan anvende talinkorporation, tegnmodifikation og distribution.
Kan forstå længere sætninger med et hverdagsnært indhold på et højere niveau, hvor der ligeledes anvendes tidsgloser, proformer, locus og adskillige pegninger.
Kan fortælle og beskrive enkle handlingsforløb, hvortil der anvendes flere grammatiske elementer.
Kan anvende Mundhåndsystem (MHS) på et passende niveau.
Kan indgå i dialog med mindre kendte personer.
Kan til en vis grad aflæse og genfortælle ud fra en samtale ført mellem to andre på dansk tegnsprog.
Læringsmål niveau 7
Deltageren har grundig viden om dansk tegnsprog samt tegns opbygning og flere grammatiske elementer.
Kan forstå længere sætninger med et hverdagsnært indhold på et højere niveau, hvor der ligeledes anvendes forskellige grammatiske elementer.
Kan fortælle og beskrive enkle handlingsforløb, hvortil der anvendes grammatiske elementer.
Kan anvende Mundhåndsystem (MHS) på et højere niveau.
Kan indgå i dialog med ikke-kendte personer.
Kan selvstændigt arbejde med at aflæse og forstå samt genfortælle ud fra en fortælling live eller fra video.
Kan aflæse og genfortælle ud fra en samtale ført mellem to andre på dansk tegnsprog.
Læringsmål niveau 8
Deltageren har grundig viden om dansk tegnsprog samt tegns opbygning og flere grammatiske elementer.
Kan forstå længere sætninger med et hverdagsnært indhold på et højere niveau, hvor der ligeledes anvendes forskellige grammatiske elementer.
Kan fortælle og beskrive enkle handlingsforløb, hvortil der anvendes grammatiske elementer.
Kan anvende Mundhåndsystem (MHS) på et højt niveau.
Kan indgå i dialog med ikke-kendte personer.
Kan aflæse og genfortælle ud fra en samtale ført mellem to andre på dansk tegnsprog.
Kan selvstændigt arbejde med at aflæse og forstå samt genfortælle ud fra en fortælling live eller fra video.
Læringsmål niveau 9
Deltageren har grundig viden om dansk tegnsprog samt tegns opbygning og flere grammatiske elementer.
Kan forstå længere sætninger med et indhold på et højere niveau, hvor der ligeledes anvendes forskellige grammatiske elementer.
Kan fortælle og beskrive mere komplekse handlingsforløb.
Kan selvstændigt arbejde med at aflæse og forstå samt genfortælle ud fra en fortælling live eller fra video.
Kan aflæse og genfortælle ud fra en samtale ført mellem to andre på dansk tegnsprog.
Kan oversætte en dansk skriftlig tekst til dansk tegnsprog.
Kan selvstændigt give et oplæg på tegnsprog.
Læringsmål niveau 10
Deltageren har grundig viden om dansk tegnsprog samt tegns opbygning og flere grammatiske elementer.
Kan forstå længere sætninger med et indhold på et højere niveau, hvor der ligeledes anvendes forskellige grammatiske elementer.
Kan fortælle og beskrive mere komplekse handlingsforløb.
Kan selvstændigt foretage en analytisk arbejdsproces med fokus på tegnsprogliggrammatiske elementer.
Kan reflektere over tegn med variation og kende forskellen og betydningen af dem.
Kan arbejde med at aflæse og forstå tegnsprogsfortællinger fra video.
Kan aflæse og forstå et oplæg på dansk tegnsprog foretaget af en gæstelærer.
Kan oversætte en dansk skriftlig tekst til dansk tegnsprog.
Læringsmål niveau 11
Deltageren har yderst grundig viden om dansk tegnsprog samt tegns opbygning og flere grammatiske elementer.
Kan selvstændigt foretage en tegnsprogsanalyse med fokus på grammatiske elementer.
Kan forstå længere sætninger med et indhold på et højere niveau, hvor der ligeledes anvendes forskellige grammatiske elementer.
Kan oversætte en dansk skriftlig tekst til dansk tegnsprog på en mere varieret måde.
Læringsmål niveau 12
Deltageren har yderst grundig viden om dansk tegnsprog samt tegns opbygning og flere grammatiske elementer.
Kan på et højere plan foretage en tegnsprogsanalyse med fokus på grammatiske elementer.
Kan i høj grad oversætte en dansk skriftlig tekst til dansk tegnsprog på en mere varieret måde.
Kan i høj grad aflæse en tegnsprogsvideo til genfortælling og detaljeret.