Ydelsesbeskrivelser for døvekonsulentordningen
Her finder du beskrivelser af de rådgivningsydelser, som tilbydes af CFD's konsulenter, og som er rettet mod personer, der er døve eller har et betydeligt høretab. Ydelserne retter sig også mod kommuner, arbejdsgivere og andre, som er i kontakt med disse borgere.
Der er tale om en helhedsorienteret socialfaglig rådgivning, der skal understøtte borgerens samfundsdeltagelse, trivsel og livskvalitet.
Rådgivningen kan supplere eventuelle socialpædagogiske indsatser, der er for borgeren. Er der behov for en indsats, der strækker sig ud over den rådgivning, vi tilbyder, kan vi medvirke til, at der bliver søgt om yderligere hjælp.
Vi vurderer omfanget af indsatsen individuelt i hver sag, blandt andet for at sikre en balance mellem vores ressourcer og aktiviteter.
Fælles for vores ydelser er:
- at de ydes over hele landet – enten hos borgeren, på CFD’s lokale kontor eller hvor behovet er
- at de afklares og tilpasses den enkelte situation i et samspil mellem den, der henvender sig, og konsulenten
- at de er helhedsorienteret og leveres med socialfagligt udgangspunkt
- at de leveres i det sprog og den form, som borgeren foretrækker, og tilpasses til dennes forudsætningsniveau – det kan være på tegnsprog (visuelt eller taktilt), med tegnstøttet kommunikation eller ved anvendelse af høretekniske hjælpemidler
- at vi samarbejder med relevante aktører på det pågældende område, således at konsulenterne ofte er et bindeled mellem forskellige aktører, der i et samarbejde skal hjælpe borgeren
- at vi arbejder målrettet med at dokumentere om vores ydelser har det ønskede udbytte for borgeren.
Ydelserne er opdelt i otte områder - se menuen.